maandag 2 februari 2015

Breath taking

Dit artikeltje vindt zijn oorsprong in een door mij veelbezochte website, genaamd Colossal. Vele vormen van kunst worden getoond op deze website en na een bepaalde fotoserie ben ik verliefd geworden op deze site. Een dagelijkse bezoeker en bewonderaar van de kunst die voorbij schoot op de site ben ik geworden.
Deze site heeft me vele nieuwe kanten van kunst en creativiteit laten zien, de prachtige dingen die je langs ziet komen, van schilderijen, tot beeldhouwwerken, foto's en in dit geval een filmpje, zijn stuk voor stuk onwijs inspirerend.
Het grappige is dat wanneer ik door deze wonderlijke site scroll dit altijd gepaard gaat met ooh's en aah's. 

Het laat mijn adem stokken en verrast me elke keer weer.
Ademen.
Je adem kan stokken, kan versnellen, kan rustig uitgeblazen worden of juist ruw in de vorm van een schreeuw.
Adem, dat onzichtbare, wat van levensbelang is.
Ademen, een dagelijkse bezigheid, dat gene waar alles mee begint en jammer genoeg ook mee eindigt.
Ademen.
Voorheen heb ik er niet over nagedacht, maar na dit filmpje gezien te hebben, realiseerde ik me, dat het inderdaad een eerbetoon verdient.

Het filmpje vind ik zo prachtig omdat het zo eenvoudig is, geen gesproken teksten, geen heftige symfonieën. Het zijn beelden van mensen, all over the world, die ademen. That's all. Een rustig piano muziekje eronder, niet veel extra's. 
Mensen zoals ze zijn, puur, echt en sterfelijk. En ademen is daar een van de belangrijkste processen bij.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit zo over nagedacht heb, ademen, er is niets wat zo dagelijks is als ademen, het is geheel geautomatiseerd en aandacht wordt er dus niet aan besteed.
Dit filmpje deed me realiseren dat, hoe cliché het ook klinkt, ademen een van die kleine dingen in het leven is dat je moet waarderen.
En op die manier, zit heel colossal eigenlijk in elkaar. Allemaal kleine dingen, die je misschien niet zou zien op het eerste gezicht, samengevoegd op een site, waardoor ze opeens, in ieder geval door mij, gewaardeerd worden.
De link tussen het prachtige filmpje en de kunstwerken die ik via deze blogpost aan jullie ga laten zien heeft dus eigenlijk twee kanten. Deze mooie werken lieten mijn adem stokken, wat leuk verwijst naar het filmpje en ten tweede zijn ze allemaal gevonden op colossal!

Het gene wat ik zo fijn vond aan het filmpje is de hierboven beschreven puurheid, ik ga dus ook niet veel tekst meer schrijven, zodat deze ook in takt blijft van de volgende kunstwerken. 


Enchanting European Landscapes Inspired by Brothers Grimm Folk Tales Photographed by Kilian Schönberger








Colorful New Architectural Watercolors by Maja Wronska









Expansive Finnish Landscapes Photographed by Mikko Lagerstedt








Wild Animals Stalk the Streets of a Small Town in Finland at Night




My favourites

Ik heb van elke serie die ik hierboven heb laten zien een favoriet uitgekozen, omdat ik het simpelweg niet kan laten om de woorden die in mij opkomen zodra ik zulke prachtige plaatjes zie neer te schrijven.

Van de eerste sprookjesachtige serie vond ik het heel lastig om een favoriet te kiezen, uiteindelijk koos ik voor de onderstaande foto.
Waarom deze er uiteindelijk uitsprong is vanwege het tafereel wat er afgebeeld is. Een tafereel is waarschijnlijk het foute woord, maar de setting is onwijs magisch en origineel gevonden, ook al heeft natuur het waarschijnlijk zelf gecreëerd. De foto waar de zon door de bomen scheen vond ik ook heel erg mooi, maar iets minder origineel dan deze. Daarnaast ben ik verliefd op de prachtige weerspiegeling die het water geeft en de vrolijke kleur groen die alles siert. De boog daarnaast is een wonderlijk gezicht en maakt het geheel écht sprookjesachtig. 

Van de tweede serie was mijn favoriet iets sneller gekozen, de felle kleuren vond ik samen met de rode parapluutjes erg leuk, waardoor ik zo al snel een schilderij vond wat daar perfect bij paste.

De kleurenovergang is onwijs mooi en subtiel, daarnaast vind ik de vorm mooi en het doet me denken aan een panorama foto. De manier waarop het links in de afbeelding een regenachtige nacht zou kunnen zijn zo zou het helemaal rechts juist een zonnige dag kunnen zijn die perfect is voor terrasjes pikken. De manier van schilderen vind ik daarnaast ook zo speciaal, soms héél gedetailleerd en daarnaast wat grover en het beeld overlaten aan de toeschouwers invulling. De rode parapluutjes komen prachtig terug en tot hun recht bij het donkere paars en blauw links in het schilderij. Daarnaast geven ze een subtiel detail in het midden en zo in het warmste deel van het schilderij. 
Ik zou het zo ophangen in mijn kamer, al ben ik bang dat het niet meer zou passen hahaha!

Dan de derde serie, vele malen gevuld met onze wonderschone sterrenhemel. 
Hoe wonderlijk deze ook was koos ik toch voor deze foto.
De sterren betoverde me bij elke foto weer, maar gezien ze dan ook in elke foto, behalve deze, terug kwamen sprong deze er voor mij uit. Het mysterieuze, maar zeker niet enge houten pad ligt aan je voeten, de zon schijnt prachtig door de grote oude bomen. Ik zou het betreden. En voor de liefhebbers onder ons, ben eerlijk. Je voelt je toch een elf uit Lord of the Rings als je hier loopt niet dan? 

Van de laatste serie is de volgende foto mijn favoriet, gewoon omdat hij mij het meeste aansprak.
Zo trots als een pauw, dat wordt in deze foto duidelijk. Hij staat duidelijk te pronken in deze onnatuurlijk omgeving. Het licht vind ik prachtig in deze foto en de manier waarop de kleuren van de pauw contrasteren met de allemaal bruin gelige tinten van zijn omgeving is wel een complimentje waard. Het geheel is natuurlijk een bizar gezicht, een pauw, midden in een stadje. Dat maakt voor mij het idee des te origineler, en deze foto sprak me gewoon onwijs aan. 

Ik vond het weer heerlijk om een artikel te schrijven over al deze bijzondere kunstwerken. Hopelijk hebben jullie net zo genoten van het lezen!

Tot volgende week dinsdag!

xoxo,

Aimée 



Ps. Vind je mijn blog leuk? Elke dinsdag komt er een nieuw artikeltje online! Wil je helemaal op de hoogte blijven? Volg me dan op Google + of Bloglovin'. Daarnaast kan je ook mijn Facebookpagina 'liken' en dan blijf je op de hoogte van wat ik schrijf met gemakkelijke links naar mijn blog toe! Laat me weten wat je er van vindt!

Geen opmerkingen: