maandag 15 december 2014

The Bohemian style

Normaal ben ik niet zo van een stijl uitlichten en bespreken, dit keer werd ik geïnspireerd door de (tweede) videoclip van Teske. 
Ben maar niet bang, hopelijk ook niet teleurgesteld, ik ga geen outfit artikeltje maken over wat ik zou dragen en hoe ik het zou combineren.
Kijk vooral eerst even de clip, misschien krijg jij wel dezelfde inspiratie boost die ik kreeg.
Nadat ik dit clipje had gezien was ik helemaal enthousiast, de prachtige koffer die ze overal mee naartoe neemt, de leuke hoed en oversized jas en dan heb ik het nog niet eens gehad over het prachtige tentje met honderden lampjes in het bos. Ik was verkocht.
Het eerste woord wat bij mij op kwam door dit filmpje was bohemian, natuurlijk is op een clipje niet één woord te plakken. Daarnaast zijn er van elk woord meerdere omschrijvingen en interpretaties. Zo dacht ik aan bohemian en ben me een beetje gaan verdiepen door allerlei plaatjes te zoeken op onder andere Pinterest en Tumblr. 
Gedurende deze zoektocht, liep mijn enthousiasme alleen maar op.
'Wanderer'.
Een van die Engelse woorden waar ik zo verliefd op ben, naast humble, lovely, serendipity en oak, is nu ook wanderer aan het rijtje toegevoegd. 
Ikzelf ben het tegenovergestelde van een 'wanderer', ik probeer altijd te plannen en de touwtjes perfect in handen te hebben.
Doelloos rondzwerven is voor mij bijna moeilijk, waar gaan we dan naartoe? Hoe komen we weer thuis? 
Deze drang om precies naar de tijd te leven zwakt elk jaar meer af, ik heb ondertussen de rust om ergens heen te gaan zonder precies te weten wat daar gebeurt.
Steeds meer krijg ik gevoelens voor doelloos ergens rond wandelen, naar een stad gaan zonder idee waarom of gewoon figuurlijk even de touwtjes los laten en zien waar we verzeilt raken.
Het idee van controle staat me steeds minder aan.

Een welbekende quote van het genie J.R.R. Tolkien genaamd, hangt hier in mijn kamer, tussen alle andere quotes.


Not all those who wander are lost
—  J.R.R Tolkein

Als ik dit wat filosofischer ga benaderen zou je zeggen dat het dus alles behalve teleologisch is, niet doelgericht, het gaat om het werkwoord 'wander' en alleen daarom. Je zwerft rond óm het rond zwerven, niet om iets te bereiken. Letterlijk en figuurlijk.
Dit brengt me bij een andere quote van Lao Tzu.
 
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving.
—  Lao Tzu

In onze maatschappij is het tegenwoordig heel belangrijk om een plan te hebben, je moet weten waar je naartoe gaat en hoe je het allemaal gaat regelen. 
Zo ook de toekomst, we moeten weten wat we willen studeren. Jammer genoeg wordt daar vaak geen genoegen mee genomen, want wat gaan we dan doen na die opleiding? Dat is de grote vraag.
Ikzelf wil graag Engelse taal en cultuur gaan studeren, maar waar ik aan het einde uitkom weet ik niet, wie wel? We moeten plannen, plannen en nog eens plannen. Alle daden, keuzes en gedachten moeten verantwoord worden. Zoiets als rondzwerven om rond te zwerven wordt in onze maatschappij gek gevonden. 
Dat is wat ik in de eerste plaats zo mooi vindt aan het hele 'bohemian' idee, het rondzwerven en ook de rust die je daarmee eigenlijk verkrijgt.
Naast deze diepere gedachten ligt er natuurlijk ook iets aan het oppervlakte. Ik heb het dan over de entourage en het uiterlijk van de zogeheten stijl of stroming.
Ik heb mijn idee van bohemian geprobeerd te vangen door middel van 4 afbeeldingen in de bovenstaande collage. 
De bonte patronen vind ik prachtig, als je een doek zoals op het plaatje linksboven over je bank, stoel of bed gooit oogt de hele ruimte meteen een stuk gezelliger. Het gebruik van hout en natuurlijke materialen staat mij ook erg aan. Ikzelf ben iemand die heel erg houd van het terug komen van hout binnen een huis, ik moet toegeven dat een strak interieur met koele kleuren heel mooi kan zijn, maar voor mij is dat iets te steriel. Ik wil ronde vormen, veel warme kleuren en vooral aardig wat houten voorwerpen. Dit associeer ik altijd met een indianenstijl, het gebruik van kleur en hout staat me gewoon ontzettend aan. 
Zoals je in Teskes video kon zien werden er onwijs veel lampjes gebruikt om het bos mee te versieren, in mijn kamer heb ik 10 schattige lampionnetjes hangen van de HEMA en een snoer met kerstverlichting van de Intratuin. Zodra het een beetje begint te schemeren klik ik beide aan en wordt mijn kamer in een warme gloed gehuld. 
Wat ik als laatste ga bespreken en echt typisch vind voor deze 'stijl' is een dromenvanger.
Ikzelf heb er een op mijn kamer hangen, in een mooie groene kleur met allemaal veertjes, ooit gekregen van een vriendin die uit Barcelona terug kwam.
Een dromenvanger is een object ding dat je volgens mij niet niet mooi kan vinden. Het heeft prachtige vormen en er zijn zoveel variaties dat je jouw soort er sowieso tussen moet zitten. Ikzelf hou vooral van die met veel veertjes en aarde tinten. 
De manier waarop een dromenvanger hangt is gewoon prachtig, daarnaast heeft het een geweldige gedachten achter zich liggen.
Als ik de taak van een dromenvanger zou mogen overnemen, deed ik het meteen. Iedereens mooiste dromen stevig vasthouden en stiekem bladeren door al die inspirerende gedachten. Iets beters bestaat er gewoon niet.
In eerste instantie ben ik niet iemand die een tattoo zou nemen, maar ook hierbij zwicht ik voor de bungelende veertjes en de prachtig gespannen draden in de rondjes.
Ikzelf vond het erg leuk om eens een artikeltje te schrijven waarbij ik me gewoon liet inspireren door een filmpje en de woorden als vanzelf neer tikte.
Dankjewel als je het geheel gelezen hebt en tot snel! Ik heb namelijk nog een artikeltje staan, wat ik donderdag online wil gooien! Het onderwerp daarvan is 'Geluk'!

Nog een mooie quote om af te sluiten:

You are a child of the universe, no less than the trees and the stars; you have a right to be here. And whether or not it is clear to you, no doubt the universe is unfolding as it should.
—  Max Ehrmann

Liefs, 
Aimée

Ps. Vind je mijn blog leuk? Elke dinsdag komt er een nieuw artikeltje online! Wil je helemaal op de hoogte blijven? Volg me dan op Google + of Bloglovin'. Daarnaast kan je ook mijn Facebookpagina 'liken' en dan blijf je op de hoogte van wat ik schrijf met gemakkelijke links naar mijn blog toe! Laat me weten wat je er van vindt!

Geen opmerkingen: