maandag 29 december 2014

A little bookstore in England

De laatste keer dat ik in Engeland was liep ik langs een tweedehands winkeltje.
Niet zomaar een winkeltje, een boekwinkel wel te verstaan.
Binnen in het boekwinkeltje was het een typisch geval van een stoffige donkere kamer, met een beetje een bedompte sfeer, gevuld met boeken, naast elkaar gerangschikt en op elkaar gestapeld. Books everywhere.
Een ouder meneertje achter een rommelige balie met een ouderwetse kassa.
Het plaatje klopte gewoon.
De boeken waren gesorteerd op genre en stonden verder kriskras door elkaar, stapeltjes hier en netjes neergezet in boekenkasten daar. 
Terwijl ik neus tussen de boeken is het eerst boek wat ik uit een boekenkast pak een typisch geval van toeval..

Het eerste boek wat ik uit het rek pakte heette 'The loved one'.
Het hele boek kende ik niet en ken ik nog steeds niet, maar de titel is blijven plakken en wel omdat het volgende gebeurde.

Ik schuifelde voorzichtig het boek uit de overvolle boekenkast, de titel sprak me aan en een boek moest het eerste zijn wat ik grondig ging bekijken in deze prachtige boekenwinkel. Terwijl ik met mijn hand over de kaft ging welke prachtig oud was en zacht aanvoelde, werd ik benieuwd naar de verhalen die erin zouden schuilen.
Vol enthousiasme sloeg ik de kaft open, toen mijn adem stokte.
Ik keek om me heen of mijn moeder of tante zagen wat ik zag, aan de binnenkant van dit boek, the loved one, en op de eerste pagina die je dan ziet, stond overal mijn naam.
Aimée.
Aimée.
In een schuin lettertype met een rozige rode kleur.
Ik was totaal verbijsterd, het eerste het beste boek wat ik uit deze rekken pak, toevallig, in een klein dorpje in Engeland, met mijn naam all over it.
Terwijl ik giechelend het aan mijn lieve mama en tante laat zien lachen ze met me.
Het toeval vond ik ongelofelijk grappig en ik genoot er dan ook heel veel van dat dit gebeurde.
Het is natuurlijk te verklaren. Aimée is afgeleid van het Franse werkwoord aimer wat houden van betekend.
Houden van, the loved one, waarom mijn naam daarin stond is wel te verklaren, maar het leuke is juist dat ik het boek oppakte als eerste.
Toeval!
Na deze bijzondere vondst, welke ik niet kocht overigens, struinde ik verder door de winkel. Bij de categorie misdaad bleef ik staan en neusde ik tussen de boeken.
Een boek sprak me aan, waar ik de titel helaas van ben vergeten, ik pakte het uit de kast en sloeg net zoals bij 'The loved one' de kaft om, zodat ik een kleine inzage kreeg.
Niet oplettend sloeg ik een aantal pagina's om en las hier en daar wat. Het verhaal en de titel zijn in vergetelheid geraakt, een ding heb ik echter wel onthouden.
Toen ik weer terugkwam bij de binnenkant van de kaft, viel me iets op.
Er stond met een kriebelig handschrift iets in geschreven, gedateerd rond 1950 (het precieze jaartal is me ook ontgaan, excuses).
Het was een berichtje, from husband to wife. Het was een cadeautje voor kerst en hij hoopte dat het haar zou bevallen, dat ze het boek geweldig zou vinden.
Het was een kort berichtje, met een liefdesverklaring aan het einde.
Ik ging met mijn vingers over de woorden die geschreven waren in een gebundeld verhaal, alsof het een tastbare herinnering was. 

Meteen werd ik benieuwd naar het verhaal van dit stel, ze leefde een hele tijd terug. Nu nog steeds? Was het een jong stel of al samen grijs aan het worden? Nieuwsgierigheid kroop bij mij naar binnen.
Ook werd ik jaloers op de meneer die al deze boeken bij elkaar in een winkeltje had gebracht en dus veel meer van zulke berichtjes in boeken gevonden had, ik werd zo warm van deze ene kerstwens tussen een geliefd stel, dat ik me niet kon voorstellen hoe gelukkig de verkoper wel niet moest zijn.
Terwijl ik het boek terug in de kast schoof keek ik om me heen, overal boeken met twee verhalen, misschien wel meer.
Het verhaal wat in ze geschreven is, en dat van de vorige eigenaar.
En zo zijn deze boeken op weg naar een derde, misschien wel vierde verhaal, van de volgende eigenaar.
Een boek draagt meer verhalen dan je erin kan lezen, meer dan je zou verwachten.
In dit stoffige winkeltje realiseerde ik me, dat boeken de mooiste dingen op aarde zijn, gevuld met woorden om te lezen, en herinneringen om te onthouden. 

Books are evidence for trees that there is life after dead.
xoxoxoAimée
Ps. Vind je mijn blog leuk? Elke dinsdag komt er een nieuw artikeltje online! Wil je helemaal op de hoogte blijven? Volg me dan op Google + of Bloglovin'. Daarnaast kan je ook mijn Facebookpagina 'liken' en dan blijf je op de hoogte van wat ik schrijf met gemakkelijke links naar mijn blog toe! Laat me weten wat je er van vindt!

Geen opmerkingen: