zondag 28 december 2014

Thank you christmas

Kerstmis, een van mijn favoriete tijden van het jaar.
Dit jaar vierde ik het niet zo traditioneel als normaal, er zaten wat veranderingen in de planning maar daardoor was het niet minder leuk.
Bij deze een klein berichtje over hoe ik kerst ervaren heb.

Terwijl ik de kerstliedjes ondertussen al heel hard mee kan zingen, geniet ik ervan dat het nu eindelijk de juiste tijd was om ze op te zetten.
Christmas had come.
Afgelopen jaren was het altijd lekker eten en bezoekjes aan familie, misschien een of twee cadeautjes onder de boom, maar vooral warmte en gezelligheid.
Gezien de planningen van iedereen bij mij thuis ietsjes drukker worden, is ons sinterklaasfeest naar kerstavond verplaatst.
We waren in totaal met zijn zevenen wat zorgde voor een goed gevulde woonkamer, kaarsjes werden aangestoken, er werd lekker gegeten en rond een uur of half 9 begonnen we.
De surprises waren grappig, de gedichtjes lief met een plagende ondertoon en de cadeautjes waren perfect op de wensen van iedereen afgesteld.
Eerste kerstdag begon met een lekker ontbijt met zelfgebakken worstenbroodjes en kerstbrood, die avond moest ik werken in het restaurant waar ik werk. 
Voor mij was dit ontzettend gek, thuis werd gewoon een lekker diner gemaakt wat ik moest missen. Van 4 tot 11 heb ik andere hopelijk een leuke kerst bezorgd door ze eten te serveren en drinken bij te vullen. 
De sfeer was heel gemoedelijk waardoor het geen straf was om te werken, uiteindelijk kijk ik erop terug met plezier. Het was anders dan ik gewend was, maar zeker niet verkeerd.
Het grappige was is dat je mensen een kerstgevoel wil bezorgen waardoor je er toch zeker mee bezig bent, en terwijl ik iedereens glazen nog een keertje bijvul geniet ik van de enthousiaste verhalen die over de tafel vliegen. 
Tweede kerstdag was wel een heerlijke typische manier van kerst vieren, ik heb twee diners bijgewoond en mijn buik meer dan vol gegeten, ook ben ik bij mijn gezin en familie geweest en bij die van mijn vriend, waardoor de sfeer heerlijk was.
Kerstmis is voor mij een moment van 2 volle dagen om alles eventjes stil te zetten.
Het is alsof iedereen stil staat voor een moment en geniet van hun familie en vrienden, van lekker eten en tot laat gesprekken voeren om te herinneren.
Het is een tijd dat zelfs de meest drukke mensen zich eventjes over lijken te geven aan het bourgondische leven en lekker durven genieten.
Wij Nederlanders zijn altijd heel duidelijk dat we moeten genieten. Als mensen op vakantie gaan hoor je vaak 'En ik ben van plan er met volle teugen van te genieten', spreekt misschien wel voor zichzelf, maar over het algemeen willen we ons daar toch heel graag bewust van zijn.
Misschien is kerst wel het perfecte moment om je er gewoon aan over te geven, gewoon toe geven aan het genieten, of juist niet.
Kerstmis hoef je ook niet te vieren zoals het in de boeken staat, het mag op je eigen manier! Film kijken opgesloten in je eigen kamer of in die twee dagen meer sociale activiteiten dan uren plannen.
Het is jouw kerstmis, er zitten geen regels aan verbonden, jij mag het geheel invullen zoals je wilt.
En nee, je hoeft niet te genieten.
Ik heb het wel gedaan trouwens, met volle teugen. Voor tweede kerstdag heb ik een mooi jurkje aangetrokken met een paar hakken, mijn haar in een lage knot weggestoken en mijn lippen rood glimmend gestift.

Het laatste wat ik nog wil zeggen is;
Thank you Christmas.


Lots of love,

Aimée



Geen opmerkingen: