maandag 20 oktober 2014

Hello Autumn

Tevreden lepel ik de laatste beetjes van mijn warme pompoensoep op.
Ik zit op mijn kamertje verstandig te leren voor wiskunde, door het lange stilzitten was de kou in mijn botten gekropen en heb ik me dus maar gehuld in een warme trui met een sjaal. Niet dat dit veel mocht helpen, in tegenstelling tot de verrukkelijke soep die ik zonet gegeten heb.
Pompoensoep is echt iets typisch voor de herfst, hij warmt je op en heeft de meest overheerlijke smaak, een combinatie van lekker zoet met een pittige nasmaak. 
Heel asociaal heb ik mijn verstandigheid aan de kant gegooid en mijn laptop op mijn leergerei gezet. Laat ik het smoesje 'inspiratie kan je niet plannen' maar eventjes gebruiken.
Ondanks dat het al sinds 21 september herfst is, begin ik het me nu pas te realiseren.
Om eerlijk te zijn vind ik het heerlijk, de wind die om de huizen waait, de spontane regenbuien hier en daar, de natuur die pracht kleuren krijgt.
Vanochtend fietste ik naar school en het was een heel bijzonder schouwspel, de douw stond op het gras van de de weilanden waar ik langs fietste en zon stond nog laag, maar die zon was zo fél en groot! Alles werd gehuld in een goud schijnsel. Het was alsof ik door een grote foto fietste, opeens kreeg Nederland heel veel weg van Engeland. 
Misschien is dit wel een van mijn favoriete seizoenen. Herfst.
Ik verwelkom haar in ieder geval met open armen en de woorden "Ik heb je gemist, goed je weer te zien".

Wat ik nu precies zo waardeer aan de herfst is eigenlijk het feit dat ze een beetje op de achtergrond aanwezig is, de winter kan je soms met een gure wind verrassen of een sneeuwbui en in de zomer is de warmte vaak ook niet te missen. De herfst, en dit geldt ook voor de lente, is lekker subtiel. Natuurlijk kan het wel een keertje flink te keer gaan als het om het weer gaat, maar ze legt zich als seizoen zijnde nergens aan vast.
In de zomer willen we warmte en in de winter sneeuw, het liefst me kerst.
In de herfst verwachten we niets, als het nog lekker weer is hebben we een prima nazomer, begint het toch al fris te worden is het ook goed. 
Nog nooit heb ik iemand horen zeggen
'Wel een slechte herfst hè dit jaar?' 
"Nee nu je het zegt, inderdaad, helemaal niet wat je er van verwacht!"
Herfst is een heerlijke wind die aangenaam in je gezicht blaast, de geur verspreidend van natte bladeren, bomen en gras.
Wat vind ik nu zo heerlijk aan de herfst?

Het kleurenpalet 

Herfst brengt toch typische kleuren met zich mee, in de natuur wordt alles bruin, oranje, geel en rood gekleurd en bij de mensen zelf zie je dat de donkerdere kleding de kast uit gehaald wordt. Ikzelf ben echt een grote liefhebber van deze donkerdere kleuren, het leuke is dat je met een lichter item je hele look een stuk opvallender maakt. 
Een rode sjaal of okergele trui kunnen zo een eye catcher van je outfit worden.
Maar over kleding wilde ik het eigenlijk helemaal niet hebben, een kleur die mij aan de herfst doet denken in bruin. Als ik een lievelingskleur zou uit moeten kiezen besef ik me nu dat dat eigenlijk overduidelijk bruin zou zijn.
Bruin doet me denken aan warmte, aan hout, aan sfeer. Bruin heb je ook een zoveel verschillende soorten, je hebt ligt bruin, zoals sommig blaadjes bruin kleuren wat eigenlijk op het randje van goud geel zit, je hebt bruin wat bijna tegen het mysterieuze zwart aan ligt en je hebt bruin kleuren zoals eiken en kersenhout. Dat is ook een van de enige dingen die ik weet over hoe ik later mijn huis in zou willen richten, er moet bruin in zitten. Of dat nu in de vorm van een eikenhouten kast is of een grote leren stoel waar je in weg kan kruipen is, dat maakt mij niet uit. Ik ben alleen niet het persoon van strakke witte muren met een perfect gelegde vloer en moderne witte kastjes met zwarte accenten zodat het perfect bij onze zwarte leren banken past. Een bank moet naar mijn mening van stof zijn, of van suede, maar iets waar je, hoe stom het ook klinkt, een vlek in achter kan laten, een herinnering aan vast kan binden. Al dat zwart en wit is zo steriel en ongebonden. 
In de zomer zit ik nu eenmaal met het feit dat ik graag zo min mogelijk make-up draag, lekker licht op je gezicht en niet te veel poespas wat je er uiteindelijk toch allemaal vanaf kan zweten zodra het een beetje warm is. 
Nu ben ik niet het meisje wat foundation draagt, ik heb het niet eens, gewoon omdat ik het niet prettig vind. Mijn dagelijkse make-up bestaat uit mascara, maar zodra het winter wordt vind ik het leuk om hier en daar toch wat kleur aan te brengen. Zoals donkerdere wenkbrauwen of een kleurtje op mijn ooglid, maar het aller aller aller leukste vind ik een mooie kleur lippenstift, echt een knalkleur en in de herfst is mijn favoriete rood.
Gewoon een donkere matte rode kleur die je hele look een warmere uitstraling kan geven. I just love it.

Al die lekkernijen

Zodra de herfst begint vullen de supermarkten zich met pepernoten, speculaas en andere lekkernijen die bij het najaar horen. Nu ben ikzelf eigenlijk voor het feit dat pepernoten bij sinterklaas horen en gezien mama ze ook niet koopt voor eind november is dat voor mij geen typisch iets voor de herfst, maar bepaalde koekjes zoals speculaas worden al weer hevig door mij geconsumeerd. Ook omarm ik de lekkere gerechten die bij dit seizoen horen met heel veel liefde zoals onder andere pompoensoep. 
Nu het weer iets frisser wordt grijp ik nog sneller dan voorheen naar de fluitketel om een kopje thee te zetten voor mezelf, een perfect kopje thee is als een kopje puur geluk.
In de zomer geniet ik van heerlijke Limburgse vlaaien met allerlei zomers fruit, maar nu de wind weer wat harder waait geniet ik ervan om een uurtje in de keuken te staan en een verrukkelijke appeltaart met noten te bakken, welke ik dan weer nuttig met een lekker kopje thee, ofcourse.
Ook mijn grote liefde, chocolade, wordt door mij in de herfst meer gegeten dan zo in de zomer, alleen het feit dat het niet zo snel smelt is al een pluspuntje. 

Met het seizoen verandert eigenlijk ook meteen de invulling van je tijd, natuurlijk spelen dezelfde vaste factoren een rol in je dagelijkse bezigheden zoals school, werk etc. Maar nu de blaadjes van de bomen vallen merk ik dat ik mijn vrije tijd anders in deel dan ik in het vorige seizoen deed.
In de zomer kon ik me in zekere zin 'schuldig' voelen om het feit dat ik lang aan een artikel had gewerkt, en in plaats van buiten van het weer te genieten binnen achter mijn laptop had zitten tikken. Nu grijp ik juist sneller naar mijn laptop, met een kopje thee en een mooi muziekje! Ook geniet ik met volle teugen van de avondjes op de bank met beloved ones om je heen en een dom programma of juist een leuke film op televisie, in de zomer waren deze momenten toch eerder buiten. 
Ook is lezen geen activiteit meer voor onder het zonnen, het is weer een activiteit op zichzelf, gewoon lekker met een boek op de bank.
Hoe ervaar jij de herfst? Vind je het leuk of niet? Veranderen er veel dingen voor jouw gevoel?
Wat is jouw favoriete seizoen?


xxxx.

Geen opmerkingen: