maandag 13 oktober 2014

Booktober

Hello everybody!
Misschien hebben jullie er al van gehoord, misschien ook niet, ikzelf ben in ieder geval onwijs enthousiast! 
Tegenwoordig is het vaker dat een maand in een thema wordt gezet voor een goed doel, neem bijvoorbeeld Movember
Ik hoorde via, natuurlijk, Carrie Hope Fletcher dat oktober onder andere in het thema van boeken en lezen staat. That's why it's called; Booktober.
Het filmpje heb ik proberen terug te zoeken, maar ik kan het natuurlijk niet vinden. Wat ik me herinner van wat zij vertelde over booktober was dat het was om boekwinkels te stimuleren.
Tegenwoordig hebben vele huishoudens een E-reader en een E-book koop je jammer genoeg niet in een boekwinkel. Door deze technische verandering verkopen boekwinkels veel en veel en veel minder. 
Ikzelf ben iemand die het tastbare boek niet op zou willen geven, ik wil een boekenkast vol boeken en ik wil het euforische gevoel wat ik in een boekwinkel beleef niet opgeven voor de gemakkelijkheid waar een E-reader je van voorziet; namelijk 1000 boeken in één. Carrie Hope Fletcher riep mensen op om juist deze maand een boek te kopen (of meerdere) bij een wat kleinere boekhandel, natuurlijk lijden alle boekwinkels onder het fenomeen E-reader maar de grote ketens slaan zich er wel doorheen, het zijn de kleine knusse winkeltjes die het hardst getroffen worden. Dit is dus één kant van het verhaal Booktober.
Toen ik zelf eens ging zoeken naar een officiële site of iets dergelijks over Booktober kwam ik deze site tegen. Hierin wordt omschreven dat Booktober in het teken staat van onderwijs in derde wereld landen. 
Er zijn onwijs veel kinderen die niet kunnen lezen of schrijven, dit doet pijn in mijn hart want ik geniet zelf zo veel van lezen maar ook van schrijven dat ik het iedereen op deze wereld gun.
Het feit dat dit genot ontbreekt bij hen vind ik verschrikkelijk. Door middel van Booktober vraagt deze instantie extra aandacht, ze richten evenementen op en geven leuke alternatieven om activiteiten in het thema van Booktober te ondernemen! Natuurlijk kan je ook doneren op de site die ik hierboven gegeven heb.

Wat de officiële betekenis van Booktober is weet ik niet, maar beide kanten van deze bijzondere maand trekken mijn aandacht. 
Ik wil ook op mijn manier aandacht vragen voor Booktober en schrijf daarom dit artikeltje.
Boeken betekenen veel voor mij, ze zijn er altijd en ik ben van plan nog mijn hele leven van ze te genieten.
Ik heb pas nog een artikel geschreven over mijn liefde voor bepaalde boeken. Dat artikeltje is heel globaal en zijn echt de boeken die me nu, na alles wat ik tot nu toe gelezen heb, zijn bijgebleven. In dit artikeltje ga ik niet alleen af op leesboeken, maar alle boeken die in mijn omgeving een rol spelen en ook wat ik daadwerkelijk nú aan het lezen ben, net gelezen heb en nog wil gaan lezen.
I hope you'll enjoy!   
Ondanks dat het échte herfst weer ons nog niet getroffen heeft begint het langzaam te komen. Oktober gaat ons denk ik de eerste hevige regenbuien, enthousiaste windstoten en tonnen met prachtig gekleurde bladeren schenken.
Met zulk weer is het heerlijk om een stuk te wandelen of fietsen in een bos, alle blaadjes ritselen om je heen, de vogels fluiten enthousiast en als het dan ook nog regent heb je nog een bijzonder geluid aan het hele orkest gevoegd. 
Wanneer ik door een bos terug naar huis fiets van school uit, geniet ik vaak van de muziek die de natuur mij schenkt.
Naast je buiten begeven is het natuurlijk ook heerlijk om je op een bed, stoel of bank te nestelen met een kop thee en een boek.
Gezien in oktober mijn herfstvakantie valt zal deze tweede optie vaak voor gaan komen.
Op het moment word ik omgeven door studieboeken, volgende week heb ik herfstvakantie maar deze week moet ik nog hard leren voor de proefwerkweek die op het moment bezig is. Ondanks dat ik nu me moet focussen op school heb ik al besloten dat dat in de vakantie royaal gaat veranderen.

Een lijstje met wat ik allemaal nog wil lezen hangt in mijn kamer, voor Nederlands heb ik afgelopen week 'De komst van Joachim Stiller' gelezen, het is al een ouder boek (geschreven in 1960 door Hubert Lampo), maar wauw. 
Was het spannend? Nee, dat zeker niet. Het was een heel rustig boek en het was ook heel kalm geschreven. Het wekte wel zeker nieuwsgierigheid en je werd op een moment ook wel écht gegrepen, maar ik las het met als drijfveer nieuwsgierigheid. Het was niet de spanning die me greep en tot aan het einde vast hield, het was een zeer bijzonder boek met een geweldig open einde en dus lekker veel vragen die nog door je hoofd heen spoken.
Op het moment ben ik bezig in het boek 'Als je deze brief leest' door Vincent Gramaje, het is een boek met een historisch tintje verweven met romantiek en spanning.
Heerlijke combinatie dus. 
Na deze boeken staan de volgende op mijn lijstje; 
-Genadeloos -Karin Slaughter
-The Longest Ride - Nicholas Sparks
-The Bone Clocks - David Mitchell
-Lord of the rings deel 3 - J.R.R. Tolkien
Er zullen er nog wel veel bij komen heb ik zo'n vermoeden, maar langzaam begin ik weer een beetje meer te lezen en er de tijd voor te vinden, wat ik echt heerlijk vind.
Ik heb het al ontzettend vaak gezegd maar ik doe het lekker nog een keer, ik vind het fijn om lijstjes te maken, meestal maak ik ze dan in notitieboekjes of op een kladblok.
Gezien mijn liefde voor lijstjes is mijn liefde voor notitieboekjes alleen maar gegroeid.
Tegenwoordig gebruik ik ze dan ook voor van alles!
Naast notitieboekjes heb ik ook een aantal boekjes die al een thema van zichzelf hebben. Deze bundeltjes van papier vormen toch hier en daar mijn leven, gewoon omdat ik er zo veel in schrijf. Ik ga jullie een kleine tour geven door mijn leventje aan de hand van deze boekjes. 

Het boekje wat elke dag weer terug komt is Q&A a day.
Dit boekje bevat alle dagen van het jaar, bij elke dag staat een andere vraag en deze kan je dan beantwoorden. Natuurlijk is dat idee alleen niet zo heel waanzinnig, het leuke aan dit boekje is dat het je de ruimte geeft voor 5 jaar om deze vraag te beantwoorden. Ik ben nu aan het tweede jaar bezig en zie nu al hoeveel er veranderd in je antwoorden en in je leven.

*365 Questions *
*1,825 Answers*
*5 years*

Gezien ik een grote liefde heb voor quotes heb ik besloten een mooi notitieboekje van de Ikea wel te verstaan met een theepot op de voorkant, te vullen met de mooiste quotes die ik tegen kom. De pagina's zijn geheel wit en stevig wat mijn hartje al sneller doet kloppen, de eerste pagina's zijn ondertussen al met verschillende quotes gevuld zoals onder andere;
"A poet is, before anything else, a person who is passionately in love with language."        -W.H. Auden    
"And God said 'Love you Enemy' and I obeyed him, and loved myself" -Khali Gibran
"Not all those who wander are lost" -J.R.R. Tolkien
"She's mad, but she's magic. There's no lie in her fire." Charles Bukowski
"We read to know we are not alone" -C.S. Lewis
"Beauty is truth and truth is beauty. That's all ye know and all ye need to know" -John Keats
"And men said that the blood of the stars flowed in her veins" -C.S. Lewis
En mijn favoriete van het moment;
"I wonder if the snow loves the trees and fields, that it kisses them so gently? And then it covers them up snug, you know, with a white quilt; and perhaps it says, 'Go to sleep, darlings, till the summer comes again'". -Lewis Carroll



Ik heb ook ooit via bol.com een boekje besteld genaamd 'memorandom', in dit boekje kan je allerlei vragen verwachten van wat je lievelingskleuren zijn (deze moet je dan inkleuren) tot opnoemen wat er allemaal in je koelkast staat en het neer pennen van je ergste date. Ook zijn er pagina's die je mag hullen aan je dromen, mensen die je bewonderd en wie je allemaal wel niet gezoend hebt gedurende je leven. 
Gezien mijn telefoon weigerde foto's te maken heb ik deze foto's van Teske haar blog afgehaald om jullie toch een indicatie te kunnen geven van het boekje en de vormgeving. Credits van de onderste 3 foto's moeten dus allemaal naar haar ;)
Ook heb ik een 'smashbook' welke ik op deze site gekocht heb. Het is een plakboek met allerlei verschillende bladeren erin die al van een printje voorzien zijn, dit kan een patroon zijn, gefotografeerde gebruiksvoorwerpen, random nummers etc. Op die manier kan je je laten inspireren wat je op die pagina gaat doen. Ik ben er nog helemaal niet ver in maar neem me elke vakantie voor een pagina te versieren met prachtige quotes, een bijzonder thema en op die manier een stukje van mij. 
Naast dit smashbook heb ik ook een ander boekje, een notitieboekje van de HEMA om precies te zijn, met tekeningetjes van Fiep Westendorp erop en de tekst; "Make everyday a happy day".
Zoals ik in mijn smashbook dingen plak die mij vertegenwoordigen, plak ik in dit, ondertussen uitpuilende, boekje allerlei herinneringen. Treinkaartjes, concertkaartjes, brieven, rapporten, noem maar op.
Naast al deze boekjes beschik ik ook lekker ouderwets over een dagboek, ik kan het niet missen, het is niet zo dat ik er dagelijks in schrijf, al lang niet meer, maar soms als ik eventjes iets kwijt wil of wanneer er zich een mooie woorden combinatie zich in mijn hoofd vormt moet dat op papier gezet worden. En mag dat nu net een van de dingen zijn die ik het leukste vind om te doen, dingen op papier zetten.
Hier, My Notebook, zie ik ook als een uiting van mezelf en het is dan wel geen tastbaar boek met papier en die onmiskenbare geur, maar het draagt de naam en het wordt gebruikt als, dus ik vind het een boekje. Het enige verschil is dat nu jullie allemaal mee kunnen lezen, I hope you don't mind ;).

Kende jij Booktober al?
Ga je er iets mee doen?


Liefs xxxx.

Ps. Heb je mijn nieuwe lay-out gezien? Hij is dan eindelijk klaar! Ik heb naast het uiterlijk van mijn blog ook de kopjes 'Wie ben ik?' en 'Over My Notebook' geheel veranderd!
Lees het nog eens door en ik hoop dat je het leuk vindt, ikzelf ben absurd enthousiast over het nieuwe jasje waar mijn blog zich nu in hult, en stiekem ook een beetje trots! Ook al heb ik bijna alleen maar hulp gehad en zei ik wat ik mooi vond!
Wat vinden jullie ervan? 

Geen opmerkingen: