vrijdag 3 januari 2014

Can people change? Can they?

Dit is het tweede jaar dat ik bezig ben in mijn Q&A a day.
Voor de mensen die hiermee onbekend zijn, het is een boekje met 365 vragen, voor elke dag van het jaar een vraag.
Maar deze zelfde vraag moet je 5 jaar lang beantwoorden op die dag, waardoor je de veranderingen in je mening/antwoorden kan zien door 5 jaar heen.
Ik heb het boekje nu voor het tweede jaar en ben dus bezig met voor de tweede keer al deze vragen te beantwoorden.
En zo kwam de vraag van 2 januari gisteren avond op.
"Can people change?"
Vorig jaar dacht ik van niet, mensen hadden één zelf en die bleven ze voor de rest van hun leven, er kwamen meningen en ervaringen bij maar jij bleef hetzelfde.
Alleen dit jaar veranderde ik mijn antwoord in ja.
Ik denk dat mensen kunnen veranderen, omdat de ervaringen die je meekrijgt jou juist vormen.

Ik vind toch dat we echt kunnen veranderen.
Maar ik vind het heerlijk hoe ik mensen nu allemaal plannen zie maken voor het komende jaar.
Wat ze allemaal willen doen, wat ze allemaal gaan doen!
Ik lees allemaal blogs, vol met voornemens.
Daarnaast vraag ik mensen er ook naar, gewoon omdat ik het leuk vind om te horen hoe hun het volgende jaar willen indelen, met wat, hoe en welke delen ze van zichzelf minder vinden en daardoor willen veranderen.
Teske had hele leuke voornemens moet ik eerlijk zeggen, ik was echt jaloers toen ik ze las want ze waren zo goed bedacht.
Al beschreef ze het zelf niet als voornemens maar als  haar do's in 2014.
Deze waren helemaal niet zo erg op zichzelf gebaseerd maar meer op dingen die je wilt doen. 
Een to do list dus eigenlijk voor 2014, top idee, ga ik misschien ook wel maken!

Ben ik dezelfde als ik vorig jaar was?
Aan de ene kant wel, ik ben nog steeds Aimée.

Maar naar mijn mening ben ik dingen meer gaan waarderen in hun simpelheid, in hun eenvoudigste vormen.
Ik ben ook met mijn neus op de feiten geduwd dat ik best vwo aankan maar dat ik niet iemand ben die een paar dagen van te voren kan beginnen, ik zal echt er heel erg hard voor moeten werken hoeveel mensen uit mijn klas dat ook niet hoeven moet ik het toch wel doen.
Ik ben naar mijn gevoel me veel bewuster geworden van van alles en nog wat.
Dus aan die kant ben ik wel veranderd.

Het feit dat ik een ander antwoord gaf op de vraag of mensen kunnen veranderen ten opzichte van vorig jaar, geeft het antwoord zelf al.
Ik vind het echt leuk om te zien hoe mensen op 31 december en 1 januari zichzelf kritisch gaan bekijken en hun jaar kritisch gaan bekijken.
Vele zeggen dat goede voornemens nergens goed voor zijn en ik moet eerlijk zeggen mijn voornemens van meer sporten en minder eten/gezonder eten zullen ook niet snel uit gaan komen maar er zijn meer voornemens.
Wanneer je goede voornemens intikt op het wereld wijde web komen er al honderden afvalmanieren je om je oren vliegen en zoek je bij afbeeldingen krijg je de meest beangstigende plaatjes.
Waarom worden goede voornemens meteen gelinkt aan afvallen.
Waarom is er zo'n stom iets wat het hele idee generaliseert?
Mijn goede voornemens hebben helemaal niets direct met mijn lichaam te maken.
Dus het kan wel!
En ik heb al genoeg goede voornemens gehoord die daar helemaal niets mee te maken hebben.

Ik vind daarnaast ook het nieuwe jaar heerlijk om gewoon de realisatie momenten te lezen.
Vele schrijven dit tegenwoordig op hun blog en deze lees ik dan.
Je leert er gewoon van, de manier waarop Vera Camilla heel nuchter en eerlijk tegen de camera heeft verteld hoe dit jaar voor haar in elkaar stak en wat ze er van vond, vond ik erg inspirerend om te horen en te zien.
Zo ben ik ook aan dit warrige artikeltje gekomen.
Waar het nu daadwerkelijk over gaat weet ik niet.
Over goede voornemens, het veranderen van mensen en daar dan een mengelmoes van.

Een voornemen voor mij voor de volgende blogpost.
Ik maak eerst een plan hoe het artikeltje eruit komt te zien anders krijg je wel erg veel van zulke vage, warrige posts.
Ik sluit het artikeltje nu dan ook af, het is niet lang, maar dat mag ook wel eens toch?
De voornemens die ik hieronder zet, zouden gewoon de standaard voornemens van iedereen moeten zijn, ik zal ze in mijn achterhoofd houden.

Liefs,

Geen opmerkingen: