maandag 30 december 2013

Omdat december after all toch de maand van de clichés is

Je kan al bijna raden, waar dit artikeltje over zou gaan.
Denk aan de clichés van het vieren van het nieuwe jaar en dan komen naast oliebollen, vuurwerk en campagne vast ook een keer goede voornemens in je hoofd naar boven.
Ikzelf doe hier meestal beetje laconiek over omdat het meestal voornemens zijn die na februari weer vergeten zijn.
Bij mij is het niet anders.
Maar ik vind het daarnaast wel een goed moment om eventjes op jezelf terug te kijken en gewoon een keertje al je negatieve punten bekijken (alsof we dat niet vaak genoeg doen).
Maar nu, juist kijken wat we eraan kunnen doen.
Ikzelf kijk dan meer naar innerlijk dan naar uiterlijk omdat ik me er gewoon bij neerleg hoe ik eruit zie, ik zou best wittere tanden willen hebben, een mooiere huid, donkerdere haren en een iets plattere buik, of in ieder geval een buik die zich niet veel aantrekt van alles wat ik naar binnen werk en gewoon fijn zijn eigen vorm aanhoudt en niet dikker wordt.
Je bent gebouwd en gemaakt zoals je gebouwd en gemaakt bent en daar kan je nu eenmaal niet omheen.
Dus ik heb me bij die onmogelijke challenge al neergelegd.
Wel wil ik me van binnen verbeteren, omdat ik daar iets aan kan doen, voor mijn gevoel.

Echt voornemens heb ik nog niet.
Ik maak ze nu, op het moment dat ik dit artikeltje schrijf.
Ik zie ze als een kans.
Want zodra je weet wat je graag zou willen veranderen dan heb je het hef helemaal zelf in handen en dan heb je de kans om het daadwerkelijk te veranderen, er zijn wel natuurlijk uitzonderingen maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.


1. Meer doen van wat mij vrolijk maakt
Ugh. ik vind het verschrikkelijk klinken maar het is wel waar.
Ik ga proberen meer tijd te vinden voor lezen, voor schrijven of voor momenten niks doen.
Ik heb het artikeltje over wat er gebeurd is dit jaar aan de hand van mijn dagboek. 
Vele pagina's zijn gevuld met de woorden stress& moe.
Ik ken mezelf, stress zal ik altijd wel hebben en moe is volgens mij iets chronisch bij onze leeftijd raar genoeg maar ik wil wel proberen het beide te verminderen.
Mijn mobiel een keertje weg te leggen en in plaats van 1,5 uur inefficiënt leren in een uurtje super efficiënt klaar te zijn alleen maar omdat ik mijn mobiel even aan de kant gelegd heb, hierdoor kan ik dat andere halfuur lekker lezen of bloggen.

2. Me ontwikkelen in dat gene waar ik van hou
Ook wel ondertussen algemeen bekend als schrijven.
Ik ga proberen dus meer te lezen en hierdoor hopelijk ook deze vaardigheid te ontwikkelen. 
Daarnaast proberen op verschillende soorten manieren te schrijven en uitdagingen met doelen te stellen.

3. Mijn zwak sterker maken
Ik vind het heel heel heel erg moeilijk om kritiek aan te nemen.
Ik word boos of verdrietig, soms beide, en weet duidelijk niet hoe ik er mee om zou moeten gaan.
Het is jammer want door kritiek leer je meer en dankzij kritiek kan ik nummertje 2 volbrengen.
Ik probeer daarom juist om feedback te vragen en het zo vaker te krijgen en daardoor misschien er beter mee om te kunnen gaan.
Ook ben ik me er bewust van dus ga ik het proberen te veranderen.

4. Tevreden zijn
Het klinkt misschien raar en ik ben echt wel een levensgenieter maar wanneer het op mezelf of op mijn prestaties aankomt ben ik niet snel tevreden.
Het kan altijd beter, meer of perfecter in mijn ogen.
Proberen dit gedrag af te schaffen was mijn voornemen van vorig jaar, maar het zit nu eenmaal in mij. 
Het is nu eenmaal het aard van het beestje en dat krijg ik er no way uit.
Maar gezien ik er me nu nog bewuster van ben dan dat ik ooit geweest ben ga ik het gewoon proberen te verminderen.

Het zijn er niet veel maar het zijn er genoeg.
Ook is dit artikeltje erg aan de korte kant maar kijk punt 4, so be it.
Ik hoop, en geloof stiekem ook, dat dit me daadwerkelijk gaat lukken.
Daar begint het tenslotte mee.
Er in geloven.

Liefs,

Geen opmerkingen: