zondag 8 december 2013

Mag ik een potje zelfvertrouwen?

"Ugh wat heb ik een baaldag zeg! Zag je hoe die jongens me uitlachten? En volgens mij vonden alle meisjes van de hele school mijn nieuwe rokje kei lelijk. En daarnaast voel ik me echt niet lekker, ik zit helemaal scheef in mijn vel en de tranen rollen bijna 24/7 over mijn wangen. Ik weet niet waarom maar het is allemaal stom en iedereen is stom en ik ben dom en lelijk en ik wil gewoon niet meer."
'Nou dan gaan we toch eventjes naar de apotheek?'
"Waarvoor dan?" 
'Zover ik gelezen heb ging de zelfvertrouwen verkoop erg goed en waren de potjes dit weekend op, maar ze hebben het maandag bijgevuld dus opzich zouden we er zo eventjes langsfietsen'
"Ja, graag, nu ik me bedenk mijn zus' potje is ook op anders had ik daar een lepeltje van kunnen nemen." 
'Dat is balen ja, heb jij een 10'tje?' 
"Ja hoor, kost het een 10'tje?"
'Ja volgens mij wel'
En zo gingen we naar de apotheek, ik rekende af en las het etiket

Een theelepeltje nemen bij verschijnselen van onzekerheid.
Neem maximaal 3 theelepels per dag, anders kunnen verschijnselen zoals arrogantie& egoïsme optreden.
Werkt binnen 5-10 minuutjes, niet op een lege maag gebruiken en in combinatie met chocolade werkt het sneller.

Zwijgend fietsen we naar huis, zij gaf me nog een stuk chocolade en ik bedankte haar hartelijk.
Daarna gingen we beide onze eigen weg
Thuis stopte ik het stuk chocolade in mijn mond en genoot van de manier hoe het op mijn tong smolt en toen nam ik een theelepeltje van het potje zelfvertrouwen.
En opeens zat mijn vel weer perfect om me heen, niet te los niet te strak. 
Ik keek omhoog en bedankte degene die dit geweldige spul bedacht had, streek mijn rokje recht en ging met volle moed verder met mijn dag.


Bericht aan alle slimme koppen van de wereld. Mocht u de verschijnselen van het hierboven omschreven goedje kunnen plaatsen, weten hoe dit gemaakt moet worden en u door wilt breken in onze wereld? Breng dit op de markt, mensen zullen van u houden. Bijvoorbaad dank. 

Klinkt allemaal heel erg mooi hè.
Een potje zelfvertrouwen, hoe goed zou het leven zijn.
Maar, even realiseren.
De potjes met dit spulletje zijn er niet, kunnen we niet onze eigen potjes zelfvertrouwen zijn?

Een beroemde quote van de door mij geliefde jammer genoeg al lang dode dichter John Keats vertelt ons het volgende: 


 'Beauty is truth, truth beauty,' - that is all ye know on earth, and all ye need to know.
Ik interpreteer dit als; wanneer je jezelf bent, volkomen eerlijk en geen masker draagt voor de buitenwereld dan kan je als schoonheid ervaren worden.
Vertel me maar wanneer ik fout zit hoor maar zo zie ik het.

Ik denk dat we ons eigen potje zelfvertrouwen moeten zijn totdat er een knappe kop dat potje zelfvertrouwen uitvindt.
En hoe doen we zoiets? Hoe worden we opeens zelfverzekerd?
Ikzelf ben vaak gewoon realistisch. Wat is er nu werkelijk aan de hand, wat hebben mensen nu werkelijk tegen me gezegd en wat speelt er nu werkelijk allemaal? 
Daarnaast, de dingen die jij zegt komen uit jouw gedachten dus zorg dat je achter de dingen staat die je zegt, wanneer je niet achter je 'eigen' mening staat ben je ver van huis.

Ik heb een hele tijd een positief schriftje bijgehouden, hierin schreef ik elke avond wat positief was aan die dag, hierdoor sloot ik de dag goed af en bekeek ik mijn dagen heel anders.
Ik was opzoek naar iets positiefs.
Het heeft mij ontzettend geholpen, de antwoorden waren natuurlijk totaal verschillend!
Ik denk dat zelfvertrouwen heel erg bij jezelf ligt en hoe jij ermee omgaat, ik ken mensen die er goed mee omgaan maar ik ken ook mensen die dat niet doen.
Laat je onzekerheid je niet moet overmannen, natuurlijk soms zit je écht niet lekker in je vel maar probeer dan toch te genieten van de momenten die je gegeven zijn.

Zit je er een keertje écht doorheen, neem tijd voor jezelf, ga lekker in bad, lees een boek, neem een uitgebreide douche, ga eventjes op bed liggen of doe eventjes totaal niks.
Lees je positieve schriftje eens door en bedenk wat allemaal goed gaat.
Vaak wanneer ik aan het stressen ben om een toets, ga ik 's avonds voor ik ga slapen denken aan hoe zit het nu eigenlijk, wanneer ik een 5 haal wat gebeurt er dan, oké.
En wanneer ik dan daadwerkelijk een 4 zou halen, wat beïnvloedt dat naast mijn gemiddelde?
Oké niet veel, en nu positieve gedachten Aimée, positieve gedachten!

Ik ga geen heel positivo artikeltje schrijven want vaak klik ik die ook snel weg.
Maar ben eerlijk tegen jezelf.
Zorg ervoor dat je de dingen die je zegt meent, dat je eerlijk bent en geen meningen overneemt om erbij te horen.
Zwijg liever dan dat je je anders voordoet dan dat je bent.
Realiseer en hang soms gewoon even de verwende drol uit en verwen alleen maar jezelf, telefoon uit, muziek aan, negatieve gedachten weg en meezingen maar.

Heel veel liefs,
Aimée

Geen opmerkingen: