vrijdag 6 december 2013

Liefde, een klein begrip met een wereld van betekenissen

Liefde.
Een woord wat regelmatig door onze leventjes fietst.
In Facebook statussen zie je het zo nu en dan; "Liefde voor deze mensen" of "Liefde voor dit jurkje".
Maar wat betekent het?
Heeft het nog wel de waarde die het zou moeten hebben?

En wat is die waarde dan wel niet?
Het is een zeer normaal begrip geworden.
Maar er schuilt een excentrieke betekenis achter.

Voor dit artikeltje ben ik eerst eens gaan kijken naar de officiële betekenis van het woordje "Liefde".
En zo surft Aiméetje van Google naar De Dikke van Dale, online woordenboek.
Hier kreeg ik deze definitie te zien:

lief·de (devmeervoud: liefdesliefden)
warme genegenheidtussen die twee was het liefde op het eerste gezicht bij de eerste ontmoeting(de) liefde bedrijven seks hebben
oprechte en warme belangstellinghet prijs stellen opliefde voor de kunst
voorwerp van liefdezijn eerste liefde

Dat is dus liefde, volgens het woordenboek.
Ik vind het opzich wel een goede omschrijving.
Wanneer ik een beschrijving zou moeten geven zou ik nummertjes 1 en 2 combineren; 'Oprecht warme genegenheid en belangstelling'.
Zoiets.
Liefde, liefhebben, houden van, het komt allemaal op hetzelfde neer.
Maar wat is nou de precieze waarde van dit woord?
Ik vind dat er veel te snel gezegd word 'Ik hou van jou'.
Wanneer het tijd is om zoiets te zeggen, is het tijd en wie ben ik om te oordelen of het voor jou tijd is of niet.
Maar er is, in mijn hoofd in ieder geval, een scheiding tussen verliefd zijn en houden van.
Ik denk dat wanneer je iemand door en door kent, je ruzie hebt gehad en het vooral niet over alles eens bent maar toch bij elkaar blijft, je dingen gedeeld hebt samen, ervaringen, slecht nieuws van alles. 
Ik denk dat wanneer je zo'n relatie hebt dat je mag zeggen dat je van elkaar houdt.
Ik hou van heel veel mensen, ik heb geweldige vrienden, een lief vriendje, en een nog mooiere familie.

In mijn ogen is liefde een bijzonder iets, ik koester liefde voor vele mensen, sommige zeg ik het waarschijnlijk te weinig of te vluchtig.
Maar de liefde zit er wel.
Alleen, wanneer ik dit alles moet omschrijven, hoe ik me daarbij voel, verschilt dat per persoon of per ambitie.
Wanneer je me vraagt mijn liefde voor woorden, of boeken te omschrijven krijg je een totaal andere omschrijving dan wanneer je me vraagt mijn liefde te omschrijven voor toneel.
(Ik heb ooit een artikeltje geschreven over mijn Woorden liefde)
Nu is het zo dat ik weer een totaal andere omschrijving zou geven wanneer ik over personen zou praten maar dat is logisch.
Is liefde wel in een zin samen te vatten?
Is het wel één begrip?

Wat is dat rare gevoel in onze buik?
Wat is dat bijzondere stofje wat onze hersenen totaal uitschakelt?
Waarom gaat mijn hart sneller kloppen bij bepaalde dingen?
Waarom gaan mijn knieën knikken?
En waarom worden mijn wangen nog roder dan normaal?
Wat is liefde?

Wat is dat onuitgesproken gevoel van genegenheid en geluk?







Want onuitgesproken is het, er is géén definitie van liefde.
Er zijn honderden liedjes over geschreven, minstens evenveel boeken en er zijn ook ontzettend veel films over gemaakt.
Elk vertellen ze andere verhalen, andere definities van liefde.
Ik heb het niet over de cliché verhalen, misschien ook wel, maar het is niet altijd jongen vindt meisje of andersom.
Gaat het over twee zussen, of over een band tussen vader en dochter, dan spreek je net zo goed van liefde.

Er zijn mensen die liefde ontkennen, of proberen te ontwijken.
Maar ik denk niet dat zoiets te ontwijken valt.
Liefde hangt letterlijk overal in de lucht.
Je kan er gewoon niet omheen.
Aanvaard het en laat het in je hart, het maakt de wereld gewoon ietsje mooier.

Maar is liefde niet zo'n abstract begrip wat geen omschrijving heeft uiteindelijk?
Ik denk, dat hoe mooi ik liefde ook vind, hoe lekker het woord van mijn tong rolt het geen begrip is.

Het heeft dan wel een definitie maar het is niet te omschrijven.
Het heeft te veel kanten, te veel zijdes om te omschrijven.
Liefde is geen begrip.
Liefde is een gevoel.



Liefs,
xxxxx

Aimée

Geen opmerkingen: