donderdag 26 december 2013

De maatschappij van tegenwoordig voor de puberale wezentjes

De standaarden van tegenwoordig zijn bijzonder hoog.
De oordelen feilloos hard.
En de manieren hardnekkig gedaald.
Zeker voor de leeftijdscategorie tussen de 12 en de 20.
Naast de normale verwachtingen, zoals goed je best doen op school etc. zijn er nieuwe bijgekomen.


Tegenwoordig zijn de standaarden van hoe leuk je bent weer te geven in Facebook vrienden, totaal aantal volgers op Twitter of Instagram, en het aantal matches op hot or not.
Wanneer je nieuwe profielfoto niet genoeg likes krijgt kunnen hier zelfs mensen letterlijk onzeker en verdrietig van worden.
Wat heeft deze hele maatschappij gedaan met ons?
Onzekerheid bestaat altijd al, dat is logisch.

Maar zogenoemde 'society' verergerd het alleen maar.

Het is echt waar, wanneer je bij ons op school rondloopt en je valt erg veel af, er wordt meteen anorexia op je voorhoofd geschreven met een watervaste stift, en je kan bij komen wat je wil maar dan blijf je toch diegene die dat ooit zogenaamd had.
Bij wijze van dan.
Het is alsof er een of andere verschrikkelijk iets iedereen beoordeelt zodra ze ouder dan 12 zijn.
Je krijgt een sticker en hier staat precies op wat je bent.
Aandacht trekker, dik, dun, slet, preuts noem maar op.

Stel je bent hartstikke onzeker over je eigen lichaam en je ziet alleen maar de meisjes uit tijdschriften, je hele beeld wordt gewoon verpest.
Ik heb laatst een filmpje gezien, en ik ga kijken of ik het ook hier in dit artikeltje kan plaatsen, over hoe een fotoshoot er uit ziet en hoe het resultaat wordt gemaakt.
Ik schrok héél erg.

En dat terwijl het meisje voor de foto ook al geweldig mooi was.
Ik ben net zo, wanneer ik soms in tijdschriften kijk of op het internet, platte buiken, mooie billen, grote borsten, lange benen, perfect zittend haar en een prachtige glimlach.
Had ik dat maar denk ik zo.
Met mij 100 andere.

Voor mij zou het geweldig zijn geweest wanneer ik in de tijd van Marilyn Monroe zou leven, daar mocht je volle heupen hebben en die buik? Die hoefde echt niet plat te zijn.
Tegenwoordig gaan we steeds meer tegen de barbie-perfectie aan zitten.
Terwijl dat eigenlijk onrealistische verhoudingen zijn.
Op het internet vind je overal eigenlijk deprimerende plaatjes, lijstjes van dingen die ze allemaal willen verbeteren aan zichzelf.
En raar genoeg speelt iedereen hier ook nog op in.
'Dat onzekere meisje' is het doelwit van allerlei reclames die mooie vrouwen vertonen met gladde huiden, perfect rechte en witte tanden en 3 knappe mannen aan elke hand.
De media veroorzaakt niet alleen de onzekere meisjes maar het speelt er daarna ook nog eens op in.

Op elke hoek van de straat wordt er iets van jou gedacht en erger nog voor je eigen gevoel wordt er iets van jou verwacht.
Ikzelf ben iemand die overal verwachtingen ziet, thuis, op school, bij vriendinnen, toneel, volleybal.
Voor mijn gevoel verwacht iedereen iets van mij en daardoor leg ik mijn lat misschien wel zo hoog.
Ik heb nou niet echt het gevoel dat ik hiermee de enige ben, volgens mij komen er met de dag meer mensen die zich zo de lat hoger leggen.

Ik ben iemand die oordelen en zeker vooroordelen het liefst zo lang mogelijk uitstelt.
Maar raar genoeg wordt je in alles mee gesleurd en ben je soms zelf degene die iemand veroordeelt.
Wanneer je zelf veroordeelt wordt door de ene is het natuurlijk heel erg moeilijk om diezelfde gene niet ook te veroordelen.
Maar stom genoeg, blijft het dan een vicieuze cirkel die nooit zal ophouden.
Het wordt tijd dat we met zijn alle deze cirkel gaan doorbreken, mensen niet meer vooroordelen .
Ikzelf doe er heel erg hard aan mee om geen vooroordelen meer te hebben en mezelf te corrigeren wanneer ik deze wel heb.
Wanneer we dit allemaal doen, krijgen we misschien ooit dat verschrikkelijke iets wel mee wat iedereen beoordeeld zodra je ergens binnenkomt.
Misschien krijgen we de media mee.
En uiteindelijk de maatschappij.

Iedereen is mooi op zijn eigen manier.
Zijn je benen een beetje kort en dik? Dan heb je vast sprankelende ogen.
Is je buik niet strak? Dan zal je vast geweldig mooi haar hebben.
Heb je wat gelige tanden? Dan zullen je prachtige lippen je lach toch mooier maken.
Als er iets is waar ik in geloof dan is het in het feit dat iedereen mooi is.
Hoe dan ook.
Probeer dat nooit te vergeten!

Liefs,



Geen opmerkingen: