zondag 22 december 2013

De deuntjes die de laatste tijd door mijn hoofd huppelen

Ik vond het heel lastig om aan dit artikeltje te beginnen.
Om eerlijk te zijn was mijn eerste indruk een beetje afgezaagd, niet veel diepgang etc.
Toen hebben mensen me overgehaald omdat het hun leuk leek om te lezen.
Ik heb dankzij de proefwerkweek een achterstand opgelopen waardoor ik nu op de dag zelf een artikeltje moet typen om online te zetten.
En dat is soms een beetje moeilijk.
Vandaag was de enige dag waar geen onderwerp achter de datum stond, autsj.
Ik moest nog 1,2,3 een onderwerp verzinnen voor vandaag, het goed uitwerken en online zetten, en hey! Het is al half een. 
Top dit.
Nadat ik een kreet om hulp had gegeven hoorde ik het al veel genoemde onderwerp;
"Muziek"
Waarom ik dit een moeilijk onderwerp vind?
Omdat ik letterlijk het meest onmuzikale persoon op de aardbol ben.

Ritme is echt lastig! En zingen is heerlijk onder de douche, maar er komen dan meestal vragen van "Aimée, stoorde je radio? Het klonk zo schel?" (true story..)
Wel ben ik een liefhebber van muziek, luisteren doe ik het bijna de gehele dag door.
En vandaar dat ik een artikeltje ga schrijven over de muziek die ik recent veel luister.
Nou, ik geef mezelf een schop onder mijn kont en there we go.

Van thuis uit heb ik alle soorten muziek wel meegekregen.
Van U2 en Pink Floyd tot Paul Simon tot de klassieke deuntjes inclusief opera.
Ik ben daarnaast opgegroeid met de heerlijke K3 melodietjes maar al snel begon ik me te interesseren in andere muziek (dat krijg je wanneer je de jongste bent thuis hahaha).
Eerst Krezip, toen Justin Bieber (ik was zo'n grote enge fan hè, groep 8 stond ik bekend als iemand met de Bieberfever hahaha, ben weer helemaal genezen) gevolgd door Taylor Swift.
Nu een aantal jaren later zijn Jacqueline Govaert en Taylor Swift nog een beetje gebleven.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de nummers van Taylor Swift van 'vroeger' leuker vind dan de nummers die ze nu heeft.
In mijn alledaagse bestaansvorm heb ik nu Passenger, Mumford&Sons en Ed Sheeran ontdekt en deze worden dan ook plat gedraaid.
Maar, naast de clichés van de muziek zoals de boven genoemde van deze tijd luister ik heel erg graag naar The Beatles, Paul Simon, Tim Mcgraw, The Zac Brown Band, muziek van Les Misérables, Frank Sinatra, noem maar op.
En ik ga jullie een paar van mijn favoriete nummers laten horen/zien van dit moment.

Passenger, ik heb er een CD van gekregen met sinterklaas en die staat dan ook heel veel op vooral de akoestische versie.
Ik vind de liedjes van Little Lights allemaal heerlijk, maar van Wide Eyes Blind Love vind ik er ook een aantal heel erg mooi.
Om aan jullie te laten horen heb ik 'The Last Unicorn' uitgekozen.
Het is een liedje waarbij je eigenlijk meteen de perfecte indruk krijgt van Passenger, zo zijn ze niet meer niet minder.

Naast het feit dat er letterlijk nagedacht is over de teksten is het gewoon een heerlijk rust gevend nummer.
Het kan altijd opstaan, irriteert je nooit en heeft een heerlijke sfeer.
Ik kan niet goed lezen met muziek op, maar met Passenger lukt het me perfect, omdat de muziek niet aanwezig is.
Hier bedoel ik mee dat het niet vervelend op de voorgrond staat, het staat eigenlijk volkomen op de achtergrond en hierdoor kan je gewoon jezelf nog horen denken als het waren ook al staat er een nummer op.


Ed Sheeran, ik ben veel te laat achter deze geweldige zanger gekomen.
Ik luisterde gewoon The A Team en Lego House, net zoals de rest van de wereld en ik vond het wel goed.
Tot een vriendin me erop wees hoe geweldig het liedje Wake me up wel niet was, ik ben het album gaan luisteren en werd verliefd.
En inderdaad, bleef het liedje Wake me up hangen.

Ik vind het een heerlijk nummer, meer aanwezig dan het nummer van Passenger maar daarom niet minder goed of vervelender.
Het heeft een verdrietige ondertoon maar ondanks dat kan je hem gewoon lekker luisteren, je hoort de liefde erin.

De dingen die hij zegt zijn heerlijk puur, daarom heb ik ook deze video gekozen, je hoort het talent in hem en daarnaast vind ik het geweldig wat hij voor hij begint met spelen vertelt.
Daarnaast ben ik gevallen voor zijn woord keuzen, iemand die deze zinnen kan verzinnen heeft mijn volle onverdeelde aandacht en diepe respect;

So I take you to the beach and walk along the sandAnd I'll make you a heart pendant with a pebble held in my hand
And I'll carve it like a necklace so the heart falls where your chest is
And now a piece of me is a piece of the beach and it falls just where it needs to be
And rests peacefully so you just need to breathe to feel my heart against yours now

Taylor Swift, ik ben iemand die een artiest leuk vind vanwege de muziek, dat al haar liedjes over jongens gaan vind ik onzin en ik vind haar gewoon een tof persoon.
Haar nieuwe muziek vind ik iets minder leuk, ik was vooral gek op haar country muziek.
Maar om aan jullie te laten luisteren heb ik een redelijk onbekend, een keer gezongen nummer van haar gekozen.
Ronan.

Het is een prachtig nummer dat sowieso.
De tekst kom recht vanuit het hart, dat zie je sowieso al aan haar manier van zingen en kijken. Daarnaast vind ik het mooi natuurlijk gezongen, microfoon, gitaar en je hebt een prachtig nummer.
It's all it takes.
Eerste keer dat ik dit hoorde heb ik het niet droog gehouden, ik vind het gewoon ontzettend mooi en het geeft je geen rottig gevoel, meer een meelevend gevoel en een warm gevoel naar Ronan toe.

The Zac Brown Band.
Dankzij Spotify ben ik achter deze geweldige country muziek gekomen, ik ben nog nooit zo verliefd geweest op een manier van muziek maken!
De liedjes zijn heerlijk, soms meerstemmig, tikkeltje bombastisch maar ó zo fantastisch om naar te luisteren.
Niet te rustig, niet te druk gewoon een perfecte middenweg.
Het nummer wat ik uitgekozen heb is As She's Walking Away.
Ik heb stiekem niet veel meer hier over te zeggen, behalve hoe blij ik ben dat ik deze mensen ontdekt heb!

Een beetje verdergaand in het zelfde genre kom ik uit bij Tim Mcgraw.
Ik kende hem eigenlijk van het liedje van Taylor Swift maar toen ik hem op ging zoeken werd ik blij verrast!
Want een top vent, die cowboy hoed, dat baardje en dan die muziek!
Bij dit nummer is hij volgens mij nog aardig jong, maar het is het eerste nummer wat ik van hem gehoord heb en dat is ook blijven plakken!


Dat kleine rauwe randje in zijn stem en trillingen midden in een zin vind ik gewoon heerlijk en het geeft een gezellige sfeer, maar dat is natuurlijk mijn smaak!

The Beatles, het doet pijn dat ik hier nu een nummer van moet kiezen.
Ik vind er zo ontzettend veel leuk!
Ik heb uiteindelijk Here comes the sun uitgekozen omdat het weer zo'n lekker nummer is wat de hele artiest eigenlijk weergeeft.
Je weet hiermee precies wat je ervan kan verwachten.
Al moet ik toegeven dat ik Let it Be, Yesterday en Lucy In the Sky with Diamonds ook heel sterk vind heb ik toch deze uitgekozen.
Het is geen lang nummer en ook niet heel afwisselend, maar dat vind ik soms juist het leuke van de Beatles, het simpele wat eraan hangt.
In Londen ben ik naar een coverband ervan geweest en heb ik echt een geweldige avond gehad! Daarna ben ik als een gek alle nummers gaan opzoeken en heb ik er een beetje een liefde aan overgehouden.

Het laatste nummer alweer, ook al merk ik dat ik er nog heel veel zou willen laten zien, is Desperado van The Eagles. 
Een nummer wat me eigenlijk met de paplepel naar binnen is gegoten, maar waar ik pas recent de waarde van heb ingezien.
Een perfect nummer om dit artikeltje mee af te sluiten, het nummer is gewoon perfect, veel meer heb ik er niet over te zeggen.
I love it.


Hopelijk vonden jullie het leuk om een hoogte van mijn muzieksmaak te krijgen, ik vond het verbazend wekkend leuk om te laten zien.

Heel veel liefs,



Geen opmerkingen: