maandag 23 december 2013

About Art 2.0

Ik heb jullie al een keer verteld dat er een tweede deel zou komen van 'About Art'.
And here it is!
De vorige keer heb ik een aantal schilderijen besproken in mijn blogpost, deze keer ga ik het hebben over fotograferen.
Ik vind het echt een bijzondere tak van kunst.
Het zijn kleine stukjes werkelijkheid die je vast zet op een afbeelding.
Dankzij Fleur heb ik het fotograferen een beetje leren kennen &wat er allemaal bij komt kijken.
Daarnaast volg ik het blog van Aline en zij studeert aan de kunst academie en fotograferen is ook, net zoals bij Fleur, haar passie, Paperboats (blog van Aline).
Fleur heeft in het artikeltje wat vanochtend gepubliceerd is verteld over haar hobby fotografie, ikzelf ben namelijk alleen een toeschouwer het hele proces is niet voor mij bestemd. Daarom laat ik Fleur hierover aan het woord.
Hier laat ik héél vele mooie foto's zien, dus het is een blog vol prachtige plaatjes, niet zo'n lange berichten met veel tekst maar vooral een genot voor het oog.
Het was in ieder geval een genot voor het mijne.
Laten we beginnen met dit prachtige plaatje geschoten door Fleur.

Ik zal jullie als eerste foto's laten zien die ik ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar foto's voor in dit artikeltje.
Ik zocht eerst op 'photography' op Tumblr wat me jammer genoeg niet de afbeeldingen leverde waar ik op hoopte.
Nu ben ik dus verder gegaan op het oude vertrouwde Google en daar kwam ik tenminste een beetje verder mee.
Google zelf heeft mijn brede zoekopdracht fotografie verdeeld in wat kleinere aspecten, dank u zeer hiervoor.
We beginnen met fotografie kunst.
Hier heb ik twee foto's uitgekozen die me beide wel integreerde.



Punt een vind ik degene die dit bedacht heeft echt geweldig, hoe bedenk je zoiets.
En het is mooi uitgepakt naar mijn mening joh!
Al die globe's verspreid over de stenen en dan geven ze ook nog eens een mooi licht in de blauwe schemering. Ik vind het echt heel erg leuk gedaan!

Deze vond ik als eerste, in eerste instantie vond ik het zo een hele charmante foto, een oudere mevrouw die zich klaarmaakt aan een kaptafel, het heeft gewoon wel iets.
Maar toen ik hem vergrootte en er eens echt goed naar keek zag ik hoe bijzonder deze foto is.
Natuurlijk kan je niet ontkennen dat er iets aan gedaan is hier en daar, gezien de mevrouw een jongere versie van zichzelf terugziet in de spiegel.
Maar dat maakt mijn helemaal niets uit, het is ook een vorm van kunst het hoeft voor mij niet zonder effecten te zijn.
Ik vind dit een hele bijzondere foto, ik vond er nog meer van ik zal ze hier onder in het klein laten zien.
Echt heel erg mooi, zoiets grijpt je gewoon, het greep mij in ieder geval.Hoe meer ik er bekeek, hoe geweldiger ik het hele concept vind. 
Heerlijk gewoon.


Nu ga ik verder naar de volgende foto's, natuur foto's.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik altijd al een liefhebber van natuurfoto's ben geweest, ik vind natuurfoto's zo mooi omdat ze echt puur zijn en omdat je hiermee de kleinste momenten van een heel klein organisme vast kan leggen, het belangrijk kan maken en het zo waarde kan geven.
Dat vind ik het mooie van natuurfoto's.
Hoe ze al die kleine waterdruppeltjes zo perfect in beeld kunnen brengen, het is bijna alsof ze door de lucht zweven.
Geweldig. Hoe klein zal dit in realiteit zijn? En hoeveel waarde heeft het wel niet verkregen door deze foto?

Dit is een beetje een kleine foto, maar ik vind niet dat ik hem moet gaan vergroten, omdat hij zo bedoeld is.
Dit is een moment, een onopgemerkt moment, een moment wat dit prachtige vogeltje wel 10 keer per dag doet, dood normaal, wat dan toch wordt vastgelegd en zoveel schoonheid kan bevatten.
De natte veren van het vogeltje glimmen in het licht, hij spreid zijn vleugeltjes waardoor de je fragiliteit ziet van deze en het water is er sierlijk omheen vastgelegd.

Fotografie van mensen is het laatste waar ik me over buig.
Bij foto's van mensen vind ik hun houding heel belangrijk, deze spreekt echt lijkt mij en misschien nog wel belangrijker vind ik hun ogen.
Want het cliché van ogen kunnen spreken is bij mij toch echt waarheid.

Deze  vind ik o zo leuk!
Wat een heerlijk spontane foto, het meisje wat hier opstaat lijkt helemaal overdonderd (afgelezen van haar houding) en de manier waarop de jongen haar vast heeft toont mij eigenlijk hoe zeer hij haar gemist heeft.
Het maakt even niet uit wat de rest van de mensen op straat denken, of wat hoort en wat niet, ik heb haar gemist dus ik kust haar.
Heerlijk, echt een geweldig plaatje.

Dit vind ik eigenlijk niet zo'n leuke foto.
Ik vind het een hele mooie foto, dat wel, maar geen leuke foto.
Hoe het mondje van dit kindje een beetje vertrekt terwijl ze heel afwezig ergens naar kijkt.
Het is een beetje een leegte die ik in de oogjes zie.
Niet leuk, maar wel mooi.

Ik vond het geweldig om dit artikeltje te schrijven, ik ben ontroerd en blij verrast door de foto's die ik gezien heb.
Fotografie blijft toch iets moois, en het is iets van alledag! 
Elk tijdschrift, krant, internetsite, reclamebord, noem maar op maakt er gebruik van.
Hopelijk vonden jullie het ook leuk!
Liefs,

Geen opmerkingen: