woensdag 13 maart 2013

Safe and joy.

In je eigen bed.
In de armen van die ene jongen.
Weg gekropen op de bang onder een deken met een boek op je schoot.
Bij die vriendin thuis.
Waar voel jij je veilig?
En is dat te voorspellen?
Heb je een paar aspecten die nodig zijn zodat je je veilig voelt?
Of is dat eigenlijk altijd anders en weet je nooit waar je je veilig zal voelen en waar niet...



Wanneer voelde jij je voor het laatste veilig?
Toen je vriendje zijn armen opeens om je heen sloeg vorige week?
Gisteren toen je eventjes lekker je in een stoel genesteld hebt en genoot van de zon die naar binnen scheen?
Ik werd vorige week weer eens op de feiten gedrukt hoe 'veilig' ook al weer voelt.
Natuurlijk voel ik me zo vaak veilig, meestal door hele kleine dingetjes door een gebaar of een dekentjes om me heen, maar vaak beseffen wij niet meer dat we ons ergens veilig voelen.
Besef jij je dat je je veilig voelt als je thuis komt?
Ik denk dat we allemaal wel een plek op kunnen noemen waar we ons veilig voelen.
En zodra je je ergens veilig voelt, geniet je hier al veel meer van de dingen dan ergens waar je als een grote brok aangespannen spieren op een stoeltje zit.

Misschien moeten we met zijn alle proberen om deze veilige plaatsen te onthouden en genieten van het feit dat je je daar op je gemak voelt.
Misschien moeten we over het algemeen met zijn alle meer gaan genieten en meer gaan kijken naar de dingen die wel positief zijn.
Ik kan bijvoorbeeld helemaal opfleuren van een zonne straaltje wat mijn neus kietelt of van een hele mooie zin die ik ergens lees, dan heb ik het niet over de standaard zinnetjes die je 100x vindt op we heart it maar over zo'n zinnetje zoals die in het bovenstaande plaatje, geweldig!
Of gewoon regels in boeken, als iemand een pagina gebruikt om een persoon te omschrijven, en dit op een boeiende manier kan doen, ben ik verkocht.

Ik heb een tijdje een 'what was positive about today' schrift bijgehouden, dagelijks opschrijven wat positief was is een grotere klus dan je denkt, ik merkte wel dat als ik 's avonds een beetje grumpy naar bed ging ik mezelf op deze manier dwong om terug te kijken naar de hele dag en te bekijken wat positief was, geloof me of niet, maar je instelling verandert. Dit is trouwens eventjes voor mezelf een realisatie momentje dat ik dit schrift beter maar weer uit mijn la kan halen en verder kan gaan met dit goede voornemen.


Heel lang is dit artikeltje niet.

En een beetje een cliché onderwerp is het misschien ook wel, maar het is wel waar.
Probeer jou veilige plekjes te beschermen en er zo veel mogelijk tijd door te brengen als je maar kan.
Zoek naar de kleine dingetjes in de dagelijkse dingen die jou zo blij kunnen maken en kijk er niet alleen naar, zie ze ook.
Luister niet alleen naar het vogel gefluit maar hoor het ook.
En probeer om iets positiefs te vinden in elke dag.
Kijk niet hoeveel je nog moet, maar kijk hoever je al gekomen bent.
En met die instelling ga ik niet zeggen dat dit artikeltje kort is maar dat het juist toch nog een aantal alinea's telt.

Liefs,

Aimée



Geen opmerkingen: