donderdag 3 juli 2014

I could tell by the sparkles in his eyes, the smile around his lips and the aftershave he was wearing

Ondanks mijn grote liefde voor woorden zeggen beelden soms meer.
Een jaloers gevoel ontwikkeld zich dan ook vaak wanneer ik hoor dat mensen fotograferen, meestal zijn ze er ook nog steen goed in. 

Met woorden kun je een moment, een scène, een beeld proberen te grijpen, maar je kan het niet vastleggen en iedereen die het leest heeft zo zijn eigen interpretatie hierbij.
Wanneer je een foto maakt leg je een beeld vast, het is natuurlijk niet zo simpel zoals ik het nu zeg, maar je geeft een beeld, zonder verhaal want dat ligt dan weer bij de toeschouwer om er een te bedenken.

Dat vind ik een van de leuke aspecten van kunst, bij een boek mag je zelf alle beelden creëren.
Bij foto's kan je zelf het verhaal of de boodschap achter de foto zoeken, dit is ook het geval bij andere vormen van beeldende kunst.
Overal mag je nog je eigen interpretatie aangeven.
Kunst houdt je alert, wanneer ik naar een dansvoorstelling kijk zit er vaak ook een gedachten achter, een verhaal, een inspiratiebron.
Dit is ook zo wanneer ik een zelfgeschreven liedje van iemand lees en wanneer ik het voorgespeeld krijg al helemaal, je blijft nadenkend, zoekend, naar welke boodschap hiermee verspreid moet worden.

Want ik denk dat dat het hoogste geluk van een kunstenaar is niet?
Wanneer je boodschap, de achterliggende gedachten, overkomt, zonder dat jij hem letterlijk erin verwerkt hebt.


Wat ik in dit artikeltje vooral wil delen zijn kleine stukjes kunst die verdienen gezien te worden. 
Dit idee ontstond dankzij mijn grote vriend Tumblr, deze app gebruik ik altijd ongelofelijk veel gebruikt in de proefwerkweek, natuurlijk wel alleen in mijn studiebreaks uchuch, maar dat terzijde.
Ik maakte, alweer, kennis met de meest geweldige foto's en afbeeldingen, eigenlijk gewoon me kunstwerken.
Omdat ikzelf vaak geïnspireerd word door mooie foto's wilde ik het graag met jullie delen. Hier en daar met wat tekst, maar ik ga proberen om in dit artikeltje echt de beelden voor zich te laten spreken. Mocht ik bij een foto het echt niet kunnen laten, dan zal ik mijn toevoegingen er beneden bij tikken, skip de tekst gerust. Het gaat erom wat jij in de foto's ziet, welk verhaal ze jou vertellen, niet mijn interpretatie daarvan.


"Your words will make the flowers grow."
- "O will they?"
"Or they will let them die, that's the magic and at the same time the danger of words."
- "They can do everything.."
"And even more my dear, and even more."
"He was in love", I said.
"I could tell by the sparkles in his eyes, the smile around his lips and the aftershave he was wearing."

De hele zomer lang zaten ze daar, met zijn tweeën bij het raam.
Luid verkondigden ze de ene dag hun plannen om samen de wereld te gaan zien.
Zachtjes fluisterend overlegden ze de routes die genomen zouden worden de volgende.
De gehele zomer lang zag ik ze hun plannen tot in de puntjes uitwerken, terwijl ik koffie en thee bleef serveren.
Tot ze op een dag niet op kwamen dagen, ik had onbewust al thee gezet.
Nooit had ik gedacht dat ze echt zouden gaan, de wijde wereld in.
Nooit had ik gedacht dat de stoeltjes leeg zouden blijven.
Nooit had ik gedacht dat ik ze zou missen.
Nooit had ik gedacht.
She lighted up in a way nobody did.
Her freckles always shone like thousands of lights on her face.
If you asked me what the definition was of the inner light,
I would tell you her name.
Ik vond het heel leuk om dit artikeltje te maken.
Het is erg kort, wat ik zelf ook jammer vind, maar door de tijd (23.55) en het gebrek aan foto's op het moment blijft het eventjes hierbij.
Daarnaast wilde ik heel graag vandaag nog een artikeltje online krijgen dus bij deze is dat ook weer gebeurd.
Ik ga het vaker doen, de teksten die als vanzelf mijn hoofd binnen sijpelen zodra ik een foto zie opschrijven.

Ik dank jullie heel hartelijk voor het lezen van dit, een beetje tekortschietende artikeltje, en wie weet doe ik dit wel vaker. Wanneer ik weer een stapeltje foto's heb liggen zullen jullie ze waarschijnlijk vanzelf te zien krijgen.
Laat een berichtje achter wat je ervan vond!

Heel veel liefs,
Slaaplekker,








Geen opmerkingen: