woensdag 11 december 2013

I've succeed

Is het niet heerlijk hoe je soms in dingen kan slagen.
Hoe het soms gewoon goed kan gaan en hoe je soms gewoon een euforisch gevoel krijgt.
Een gevoel wat je langzaam bekruipt vanuit je kleine teen en uiteindelijk je hersenen bereikt waardoor je wel kan dansen van blijdschap.
Dat gevoel, wanneer je ergens zo hard voor gewerkt hebt of zo lang naar gezocht hebt en dan vind je het!
Dat gevoel wanneer het gewoon allemaal past, alsof de puzzel perfect in elkaar zit.
Wanneer dat gevoel dan eindelijk in je hersenen aangekomen is komt er een pracht van een glimlach op je gezicht en dan voel je je helemaal top.

Iedereen zou dit gevoel moeten kennen!
Het gevoel van goed genoeg zijn, iets goed doen, slagen. 
Het succesgevoel.

Waar ik het succesgevoel in op zou kunnen delen is in de lengte.
Je hebt succesgevoelen welke maar een paar minuten of uren duren, en succesgevoelen waar je misschien wel je hele leven trots op blijft.


Bij een succesgevoel denk ik eerlijk gezegd meteen aan school, aan punten en aan het beloond worden voor het harde werken.
Maar er zijn veel meer succesgevoelen in je dagelijkse leven, en wanneer je deze eruit weet te halen denk ik dat je ze ook meer gaat waarderen.
Wanneer je de kleine dingen, zoals een eigen behaalt succes, ziet ga je ze in mijn ogen ook meer waarderen.

Wanneer het even tegenzit kan je dan ook altijd lekker gaan realiseren en bedenken wat er eigenlijk nu allemaal zo 'slecht' gaat, maar wanneer je je bewust bent geweest van de pas behaalde successen dan kan je deze op zo'n moment naar boven halen om je situatie een beetje dragelijker te maken, gewoon door jezelf in de ogen aan te kijken en te zeggen wat je gelukt is.

Je hebt zo je grote successen in je leven en je kleine.
Wanneer ik aan kleine successen denk, denk ik heel simpel aan een goed antwoord in de klas, een punt scoren met volleybal of een complimentje krijgen.
Dat zijn voor mij kleine successen, maar daardoor niet onbelangrijker.

Nu zul je misschien denken, huh, oke dat goede antwoord snap ik en dat punt scoren ook maar een complimentje?
Met een complimentje bedoel ik dat je dan toch er leuk uitziet, dat je geslaagd bent in iets waar iemand je over kan complimenteren.
Zie zulke kleine successen ook! Want zo'n kleine dingetjes kunnen je dag maken!

Je hebt natuurlijk ook grotere successen in je leven.

Maar deze zijn vaak ook de moeilijkste.
Ik vind succes eigenlijk niet iets waar je voor moet gaan, het is een kers op de taart, daar geef ik je geen ongelijk in maar het gaat denk ik meer om de reis ernaartoe.

Net zoals geluk, it's not the destination, it's the journey.
Want leer je nu echt van succes?
Van het ervaren dat je iets goed doet? Leer je daar écht veel van?
Nee, ik denk het niet, ja je leert dat je niet nutteloos bent, wat een heel erg belangrijk iets is.
Maar de meeste dingen leer je denk ik toch op je weg naar succes toe.
Veel grote successen heb ik nog niet behaald met mijn leeftijd, zou je kunnen zeggen.
Maar je kan er ook anders naar kijken, je kan kijken naar de keren dat je de hoofdrol had in de musical van de basisschool, je kan kijken naar in welk jaar je van je middelbare school zit hoe moeilijk je het ook vindt!
Er zijn genoeg successen groot of klein in je korte leven die je hebt behaald.
Niet iedereen zal ze zien, vaak zul je ze zelf niet eens zien.
Maar het gaat ook niet om dat iedereen ziet dat je succesvol bent of dat iedereen ziet wat je al bereikt hebt.
Je wilt iets bereiken voor jezelf, er zijn natuurlijk uitzonderingen maar even in het algemeen doe je iets omdat jij dat wil omdat het voor jou belangrijk is.
Daar gaat het om, je moet de dingen doen omdat jij het wil.
Ik vind het idee om 'succesvol'  te zijn best aantrekkelijk.
Maar stel je bent ergens in geslaagd of hebt een succes behaald, dan is dat natuurlijk de beste beloning ooit maar aan de andere kant, wat je daar heeft gebracht, de keren dat het mislukte, die hebben jou de dingen geleerd die je nu weet, die hebben jou zover gebracht.
En JIJ, JIJ bleef doorzetten.
Dus ga nu niet allemaal omstandigheden bedanken voor jouw succes, het is van jou en jij hebt ervoor geknokt.
Onthoud je successen en denk daar eens aan wanneer je onderweg bent naar een nieuw succes en het loopt allemaal eventjes vast.
Ik vond deze quote bij toeval.
Ik vind het een eer om deze mooie quote van deze zo grootse man te mogen gebruiken.
Hij bezat meer wijsheid dan de hele wereld bij elkaar volgens mij.
Diep respect voor hem, eerlijk waar, hij zal altijd voort blijven leven.
En daar sluit ik dit succes artikeltje dan ook mee af, met een erg succesvol man die jammer genoeg niet meer onder ons mag zijn.

Aimée.

Geen opmerkingen: