vrijdag 14 juni 2013

Don't grow up (too fast).

Van de kleuterklas naar de basisschool, wauw.
Van de onderbouw van de basisschool naar de bovenbouw!
Een grote broer of zus hebben die al op de 'grote' school zit!
Zelf naar de 'grote' school gaan!

Afstuderen!

Er zijn veel momenten dat wij ons voelen 'groeien'.
We weten dat we een grens overgaan waarna we nog net ietsje groter zijn, voor ons gevoel maar ook in andermans ogen.

Maar kijken we, nu we eenmaal op de 'grote' school zitten, toch niet met een beetje nostalgie terug naar de basisschool?
Toen je op woensdagmiddag altijd vrij had en je nooit huiswerk hoefde te maken?
Steeds vaker merk ik dat ik voor de toekomst leef, ik leef naar dat ene feest toe of naar de vakantie.
Ik ben wel een genieter hoor! Ik geniet van de kleine dingetjes en sta ook stil bij wat ik doe.
Maar al vanaf de basisschool keek ik er naar uit om op de middelbare te zitten! 
Nu kijk ik meer uit naar het feit wanneer we juist klaar zijn met de middelbare school en kunnen gaan doen wat we echt leuk vinden!
Wat dat op dat moment mag zijn zien we dan wel weer!
Er zijn zoveel ervaringen die we willen meemaken dat we vergeten om op de momenten zelf er daadwerkelijk van te genieten.



Als ik nu op mijn leeftijd er lol aan kan hebben dat we met een hele groep met waterpistooltjes rond rennen door een tuin en elkaar nat spuiten LAAT MIJ!
Ik bedoel waar trek je de grens van 'kinderachtig'?
Als je als 16 jarige kapper wil worden en daarom je opmaak pop nog niet weggegooid hebt, omdat je zo fijn met die haren kan oefenen, wie houdt je tegen?
Wie bepaalt dat je kinderachtig bent of niet? Wie?
En wanneer ben je dat dan wel niet?

Als je plezier hebt in de kleine dingen? Ben je dan kinderachtig?
Ben je kinderachtig als je op je 14e nog nooit gedronken hebt?

Ben je kinderachtig als je slaappartijtjes nog steeds WAUW vindt?
Wat voor onzin is dat?!
Laatst hadden we het erover om met een groep naar een pretpark te gaan, nou oké ik stelde voor 'de Efteling'.
Ik ben nooit een pretparken mens geweest, vroeger werd ik overal misselijk in en ik vind nogal snel iets eng.
Dus ik dacht, ik stel de Efteling voor, de herinneringen die ik daar aan heb zijn geweldig.
Maar dat was dus fout.
De Efteling is blijkbaar saai, voor kleuters, niet cool genoeg.
UHM HALLO?! Ik word nog helemaal blij van de leuke lantaarnpalen die ze daar hebben, de achtbaan Joris en de draak en de panda droom.
Maar nee, ik wist totaal niet hoe het zat.
Oké, ik heb er dan wel geen verstand van maar wat maakt een pretpark nou kinderachtig? Ik bedoel de doelgroep van de Efteling is toch ook gewoon tieners?
Als ik nou plopslaland had gezegd had ik het beter begrepen maar ja.

Als jij er nou nog plezier aan hebt Disney muziek te luisteren, luister het dan! Boeiend wat de rest denkt?! (I still listen to it.)
Iedereen is kind geweest en iedereen heeft dus 'het kind' nog steeds in zich!
En wat is er mis mee om dat te laten zien?
Ik heb niets tegen een beetje gek doen! Ik hou er zelfs van!
Sommige dingen zijn voor mij gewoon tijdloos, sprookjes, Disney, de Efteling noem maar op! 
Wat zegt leeftijd nou eigenlijk over je?
Ben je een zakenvrouw van 40 of een jongen van 16, als jij de behoefte hebt om het sprookjesbos in te gaan, doe dat dan?!
Leeftijd zegt in feiten helemaal niets, heb jij een speeltuintje voor je deur en heb je ontzettend de neiging om eventjes van de glijbaan te gaan?
WAT HOUD JE TEGEN?!
Blijf je ergens slapen en weet je eigenlijk niet meer of het 'oké' is om je knuffel mee te nemen, wat maakt het uit? Ik weet zeker dat nog kei veel van jou leeftijd een knuffeltje vast hebben als ze in slaap vallen!
Waarom zou je er op een bepaalde leeftijd afstand van (moeten) doen?
Als jij nog steeds dubbel ligt bij Toy Story of Verschrikkelijke Ikke wat is dan het probleem? Het gaat er toch om dat JIJ het leuk hebt!

Ik hoop dat mijn punt een béétje duidelijk is.
Laat dat trappelende kindje in jou nog eens naar boven komen en heb schijt aan wat je zou moeten doen op jou leeftijd!
Je leeft maar een keer en waarom zou je dingen laten die je eigenlijk wel nog graag zou willen doen?
Precies, ik weet het ook niet!

Heel veel kinderlijke groetjes van een meisje dat stiekem nog met een knuffel slaapt en houdt van Disneymuziek en ontiegelijk graag naar de Efteling wil,
xoxoxox

Geen opmerkingen: